Välkommen till er slöjdsida
Årskurs 4
Uppstart årskurs,4
Vi utvecklar förmågan att formge och framställa föremål med lämpliga verktyg och hantverkstekniker.
Elevens mål Eleven skall deltaga i undervisningen, göra vy-ritning, planering, skriva loggbok, utveckla och genomföra uppgiften, och göra utvärdering på arbetsuppgiften, detaljer finns nedan.
- har genomgång och arbetar med diagonal, mitten, centrum, mätning
- har genomgång om olika sammanfogningar, spikning, skruvning, plugg.
- har genomgång om olika sätt att forma materialet genom sågning, hyvling slipning
- Har genomgång om hur ytbehandling med färger och mönster ger olika signaler till oss.
- har genomgång och börjar göra egna planeringar utifrån genomgången.
- har genomgång om hur vi dokumenterar arbetsprocessen i en loggbok.
Arbetsuppgift,1(till vänster har du både filmklipp och bild-stöd)
Du skall bygga en mindre låda/skrin med ett löst lock, (storlek max 15x15 cm eller rektangulär 20x6 cm). På locket kommer du kunna bränna in en bild eller en symbol. Eller kanske vill du fälla in ett annat träslag som på nedre lådan.
Uppstart: Du skall börja med att bestämma exakt storlek och rita lådan sett framifrån sidan och uppifrån du skall även på ritningen rita in hur du skall göra med locket.
Vi kommer träna extra mycket på att såga rakt (alla hörn skall bli 90 grader) samt förstå vad vi använder alla olika sandpapper till.
Material: Furu 16 mm till sidor och lock, botten använder vi plywood 4 mm.
Teknik: Limma, Plugga/
Verktyg: Såglåda, slipa, ytbehandla med paraffinolja, brännpenna.
Maskiner: Teori säkerhet Slipmaskin, Borrmaskin.
Svårigheter: Att få till jämna hörn i 90 grader, samt att få ett lock som passar väl.
Tidsåtgång: 8st lektioner.
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000360-04edb04edd/kl%C3%A4dh%C3%A4ng.jpg?ph=f8f54bb2bb)
Uppgift: Personlig klädhängare.
Nu har du möjlighet att helt fritt designa din egna klädhängare, kanske till din favorit jacka eller byxor.
Maskiner Maskin kontursåg "Hegnersåg"
Verktyg Linjal, rasp, fil, sandpapper
ståltråds figur
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000259-77d0877d0a/%C3%B610.jpg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000256-2c0442c046/%C3%B65.jpg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000261-1f8dd1f8e0/%C3%B68.jpg?ph=f8f54bb2bb)
Praktiska övningar
Såga ut en form med hegnersåg. Du skall såga ut en äpple form i plywood formen innehåller även blad och stjälk, mallen får du av mig.
Sågövning Du skall såga till två stycken träbitar som är exakt 12,5 centimeter.
Mätövning. På din utsågade bräda skall du markera ut varje hel centimeter och halvcentimeter. (från 0-12,5cm)
Borrövningar med pelarborrmaskinen. Du skall borra två stycken hål i din tillsågade träbit som är 12,5cm. Första hållet skall vara 1,5centimeter från änden, borret skall vara 4mm. Nästa håll skall du borra 8centimeter från det första hålet diameter på borret skall nu vara 8mm
Pennställ
Designen är din
Starta med att rita minst sex olika ideer.
Extra uppgift, Din hylla
Du kommer att få möjligheten att bygga dig en personlig mindre hylla. Kanske vill du ha den till böcker, prydnadssaker eller som mobil och smycke hylla.
Du bestämmer storlek, färg, utseende.
Arbetsgång.
Vi börjar med att tillsammans titta på filmen, (arbetsgången)
Lärargenomgång: Uppstartsgenomgång, slöjdspecifika begrep, verktygsnamn.
Elev uppstart: Skissa hur din hylla skall se ut, var nu extra noga med att rita upp dina gavlar (sidorna på hyllan) rita och klipp ut en mall. Glöm inte att titta efter så dit tänkta material finns i salen. (så du vet att det du behöver finns)
Planera också hur du skall måla din hylla tex om du bara vill måla gavlarna eller på kanterna och lacka resten av hyllan, vill du ha något motiv mm.
Din Titel
Här börjar din text. Du kan klicka här och börja skriva. Dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est.
Eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur adipisci velit sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem ut enim ad minima veniam.
Uppgift,3 Ståltrådsfigur "fri fantasi"
Material: Metall
storlek: som ett A4 papper
Översta bilden till vänster visar hur grunden är gjord och ser ut, på den undre bilden är det pålagt lite extra tråd för att få form på din "tråd gubbe".
Arbetsgång
Vi ser på filmer tillsammans "hur du gör stommen"
Jag kommer repetera och visa hur du går tillväga.
Arbetstid totalt 3stycken lektioner
2 stycken lektioner till gubben 1st lektion till att måla bottenplattan och montera fast gubben.
Arbetsgång: Halva gruppen startar med smörkniv medan andra halvan börjar med fantasifågel. Ni arbeta i dessa halvgrupper för att hjälpas åt med idéer tekniker mm.
Total tidsåtgång: 8st lektioner varav 1 lektion är uppstartsplanering (ide, skiss samt leta upp rätt material till båda uppgifterna)
Mål med uppgifterna.
- Med uppgift ,1 I färskt minne skall vi nu fortsätta träna på att designa/ skissa form och hur du kan få en form idé. Vi tränar på att bli säkrare med våra vanligaste verktyg/maskiner och få en förståelse för hur du löser problem.
- Vi skall också börja arbeta med tidsuppfattning: Hur lång tid beräknar du att din smörkniv kommer att ta? Vad är en rimlig tid för dig? Vad skulle det kunna vara som gör att det kan ta två lektioner eller sex lektioner för att göra en smörkniv? (vi diskuterar i grupper)
Nedan skall du ha tagit del av och ha förståelse för i träslöjden årskurs,4
Säkerhet: Jag vet att det finns skyddsutrustning/nödstopp i salen och hur jag ska använda den. tex hörselskydd och glasögon. Jag har även förstått varför man inte leker/springer inne i slöjdsalen.
Säkerhet maskin Jag vet hur man använder figursåg "hegner" sliprondell, skruvdragare/borrmaskin. Jag vet att jag måste säga till lärare när jag tänker använda dessa el maskiner. Jag vet att när jag använder maskiner då är det bara en elev vid maskinen ingen som står bredvid och skall hjälpa till.
Verktyg: Jag kan hantera våra handverktyg som vi använt på ett säkert sätt.
Ytbehandling: Jag vet vad färg och paraffin olja är för något och kan olja in föremål. Jag kan ta hand om penslar och mig själv på rätt sätt när jag målat med färg.
Extra uppgift: Fantasifåglar.
Material: Trä
Storlek: max 15 cm
Uppgiften; startar med att skissa en förklarande ritning.
Du använder valfritt trä från våran fyndlåda samt valfritt material att pynta din fågel/figur med.
Verktyg; figursåg, skölp, fil, sandpapper.
Maskiner: Hegner kontursåg, Handborrmaskin.
Jag vill att du funderar lite extra över hur du kom på din ide varifrån fick du den? hur tänkte du? symboler, färg, form, material.
Total tidsåtgång smörkniv/fantasifågel: 8 lektioner.
Bedömnings grund
Vi skapar vår egen designen som ger den ett uttryck som du sedan kan berätta om. Vi visar att allt kan se olika ut, färg. storlek mm mm precis som vi människor, fast vi är alla lika mycket värda.
Målet med undervisningen är att
Du tränar dig i att skapa en egen design, som visar ett uttryck eller en känsla.
Du får prova olika tekniker och material och lära dig skillnaderna mellan dessa.
Du tränar dig i att samtala om ditt resultat med andra.
Du tränar dig i att rita, måla och planera ditt arbete.
Du skapar en förståelse och tränar dig i olika arbetsställningar och hur dessa kan påverka ditt arbete.
Så här ska vi arbeta
Du kommer arbeta med skärande verktyg och mest med figursågen filar skölpar. Du kommer att skapa flera olika arbeten som skall vara personliga och uttrycka något som du bestämmer.
Vi kommer att lära oss om olika trädslag. Vi kommer att prata om hur ett träd är uppbyggt och hur man bearbetar materialet på bästa sätt. Du kommer att få använda andra material om du vill som du hittar i slöjdsalen för att förstärka uttrycket..
Du kommer att få lära dig hantera skärande verktyg samt lära dig förstå dess egenskaper. Metoderna för sammansättningar kommer att skifta lite beroende på hur just ditt arbete ser ut. Vi kommer prata och lära oss om olika metoder för att färgsätta och förstärka uttryck i olika slöjdarbeten.
När vi är klara med arbetet så redovisar och berättar vi för varandra om hur arbetet gick och hur du tänkte när du bestämde designen på dina föremål.
Jag kommer bedöma på vilket sätt du
Tillverkar ett slöjdföremål
Hur väl och noggrant du tillverkar ditt föremål och hur väl du kan följa en instruktion.
Arbetar med inspirationsmaterial
Hur mycket du låter dig inspireras av det material som finns och utvecklar dina idéer.
Ger omdömen på din arbetsinsats och ditt resultat
Hur väl du berättar om ditt arbete och hur väl du använder dig av begrepp från slöjden, t.ex. namn på verktyg material, tekniker och redskap.
Kan berätta om varför ett slöjdföremål ser ut som det gör
Hur väl du samtalar och diskuterar kring ditt och andras arbeten om hur det ser ut och varför det ser ut som det gör. Du kan skillnaden på tradition och kultur.
Extra arbete Bildhuggeri
Rita ut en egen bild som du vill snida fram
Sedan kan du välj mellan att gröpa ur som hjärtat, eller höja upp "relief" bilden som yxan.
Undervisning och bedömning
Skärbrädan och bilden tar sammanlagt ungefär en termin att bygga.
Lektionerna kommer startas upp med gemensamma genomgångar. Genomgången tar upp sådant som är relevant för eleven att kunna för att komma vidare i sin undervisning.
Exempel på genomgångar:
- Vad ska du göra under terminen och varför?
- Hur använder man en skölp,stämjärn och träklubba?
- Hur använder man bildhuggare järnen?
- Sågning. Exempel på hur du kan såga med fogsvans och figursåg samt olika hjälpmedel för att få möjlighet att lyckas så bra som möjligt.
- Bearbetning av trä. Rasp, fil och slippapper. Fiberriktning. Vilket håll ska du raspa mot?
- Efterbehandling. Målarfärg, lack och olja.
- Hur använder du dig av ett borrskaft om du vill borra ett hål?
- Vad ska du tänka på när du limmar ihop olika träbitar?
- Vad ska du tänka på när du fyller i utvärderingen över ditt arbete?
Undervisningen kommer introduceras stegvis. Vartefter gruppen kommer framåt i projektet och stöter på eventuella problem samlas slöjdgruppen återigen för gemensam genomgång. Kom ihåg att först försöka lösa problem på egen hand samt eventuellt fråga en kompis om hjälp innan du frågar läraren.
När du bildhugger ska du använda dig av återbrukslådan i första hand- detta för att ta vara på naturens resurser och inte slänga saker i onödan.
Då du är klar med ditt arbete ska du redovisa produkten inför slöjdgruppen. Exempelvis kan du berätta vad du är mest nöjd med samt motivera ditt val. Du kan även nämna något du kan tänka på att förbättra i ditt bygge till nästa gång för att utvecklas ännu mer i ditt slöjdande. Även den person som är världsbäst i något kan alltid sträva mot att utvecklas ytterligare. ;)
Bedömningen sker utifrån:
Bildhuggeri
- Använder du verktygen på rätt sätt?
- Har du genomarbetat träet ordentligt? T.ex. i vilken grad har du fått bort sågmärken och stickor.
- Är färgen påstruken jämnt och i samma riktning? Använder du dig av mönster och/eller använder tejp för att få raka linjer?
- Hur självständigt arbetar du? Kommer du med egna idéer till hur du skissar bilden?
- Kan du nämna vad du är mest nöjd med? och vad som gör att du är mest nöjd med just det?
- Kan du komma med idéer på hur du skulle kunna göra din bild ännu bättre (utseendemässigt eller hantverksmässigt)? På vilket sätt skulle denna metod förbättra dit arbete?
- Kan du benämna några olika verktyg du använt och varför du använder dessa? T.ex att du kan använda en figursåg för att få en träbit mindre eller för att såga ut en speciell form.
Skärbrädan
-Hur materialet (trä och metall) har efterbehandlats.
- Hur bra har du filat/slipat alla lister och hinder samt hur ser ytbehandlingen ut ?
- Är ytan slät ?
- kanter filade runda?
-Hur pass mycket har du kommit med egna metoder gällande design och utförande.
-Har du hyvlat själv eller bara tagit "färdiga" bitar? Har du enbart använt fogsvans eller har du sågat former med hjälp av figursåg?
-Hur självständigt har du arbetat?
-Har du sågat ut dina bitar ur ett miljöperspektiv?
Extra uppgifter: Här kan du välja någon av uppgifterna.
Uppgift: Tema Pennställ egen design
Uppgift: Bygg en dinosaurie "Dino" Mall finns i pärmen eller rita en egen.
Hur kommer vi arbeta med uppgifterna!
Innan du börjar skall du rita en egen form ide,( använd linjal) Dessutom skall du skriva hur stor den skall vara? vilket material skall du använda, hur skall den målas.
Maskiner vi kommer lära oss är pelarborren/figursågen, hur vi byter borr och säkerhet när vi borrar och sågar.
Verktyg figursåg,fil,sandpapper,penslar/måla,borra.
Hur kommer vi arbeta med uppgifterna!
Innan du börjar skall du rita en egen form ide,( använd linjal) Dessutom skall du skriva hur stor den skall vara? vilket material skall du använda, hur skall den målas.
Maskiner vi kommer lära oss är pelarborren/figursågen, hur vi byter borr och säkerhet när vi borrar och sågar.
Verktyg figursåg,fil,sandpapper,penslar/måla,borra.
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000254-6d2c66d2c9/%C3%B6.jpg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000253-9a9e49a9e7/%C3%B61.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000148-5bf495bf4b/608dec4c985b9f407a48ff88f66ff872.jpg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000392-81c3681c38/64ad9e2c70270947749feba80b4b00b8.jpg?ph=f8f54bb2bb)
En katapult är en så kallad kastmaskin och en typ av belägringsvapen som användes i krigföring, huvudsakligen för att slunga stenar och andra projektiler mot fiendebyggnader eller trupper. Katapulten uppfanns av de gamla grekerna.
Katapulten bestod av en hävarm, som framtill var instucken mellan hopsnodda rep, fästa i en grov träställning. Hävarmen tvingades medelst blocktyg tillbaka, och stenen lades på hävarmen, från vilken den med stor kraft slungades då den frigjorda hävarmen slog mot ställningens tvärstycke.
Vapnet användes från antiken och fram till senmedeltiden, då krutet istället började användas. Katapulten har haft betydelse i många krig, exempelvis då romarna under Julius Caesar belägrade staden Alesia år 52 f.Kr., och när Tituserövrade Jerusalem år 70 e.Kr. Den användes också i skyttegravskriget under första världskriget för att skjuta mindre granater mot fienden, men kan där inte sägas ha varit avgörande för stridernas utgång.
Bygga katapulter
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000393-550b8550bb/How-to-Build-a-Catapult-Out-of-Wood.jpg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000394-41c6c41c6d/wooden-catapult-kit.jpg?ph=f8f54bb2bb)
Syslöjd/ mjuka material
https://www.slojdkommerlastad.se/material-tekniker/material/
Teori material: Ull, olika tyger, tygfibrer, mm
https://slöjd-ikt.se/wp-content/uploads/2020/11/slojdbegrepp.pdf
Begrepp inom syslöjden
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000448-be7e1be7e4/bildv%C3%A4v%2Cf%C3%A5gel.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
https://www.youtube.com/watch?v=SFz1ORY3OTU. vågmönster
https://www.youtube.com/watch?v=aaXO538JA3E. Hur du väver en cirkel
https://www.youtube.com/watch?v=xwlecn16VcM Hur du väver vågor
https://sostrenegrene.com/se/diy/vavd-vaggbonad-med-effekter-d-4826. väggbonad
https://www.youtube.com/watch?v=hzXl7AUuRyE. väva fri fantasi
https://www.youtube.com/watch?v=QCRbGcd-K6s. del,1
https://www.youtube.com/watch?v=SK4raaJY1_A. del,2
https://www.youtube.com/watch?v=APdFJbAkKa4 del,3
https://www.youtube.com/watch?v=i2qNFV3YWJg. väva rutor
Väv mönster fortsättning.
https://www.youtube.com/watch?v=h4iTeOGxYKE
https://www.youtube.com/watch?v=Vofej0JkzMM. väva vågmönster
https://www.youtube.com/watch?v=3eRKStzcyog&t=69s. Väva vågmönster
Bildväv
https://www.youtube.com/watch?v=O5G8ysHClms. Hur vi arbetar
https://www.youtube.com/watch?v=NuaGG9GrTEM. Hur vi arbetar
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000450-4e11b4e11e/bildv%C3%A4v%2Clandskap.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
Symaskin körkort
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000418-65d7065d74/symaskin.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
Uppstart: Repetera symaskinen/
Hur man förbereder symaskinen inför start, strömkablar, övertråd, undertråd.
Hur ställer man in stygnlängd, stygnbredd, raksöm, siksak mm.
Hur byter man pressarfoten,
Hur fäster man tråden? vid start och avslut
Trä övertråden
https://www.youtube.com/watch?v=SXR8C0q0mTE&list=PLodfjYKQwdn9Dzi6pk7PHCz64R4L86C2g
Trä undertråden
https://www.youtube.com/watch?v=bpgnRVliUys&list=PLodfjYKQwdn9Dzi6pk7PHCz64R4L86C2g&index=2
Spola på en undertråd
https://www.youtube.com/watch?v=dAA61URr8RY&list=PLodfjYKQwdn9Dzi6pk7PHCz64R4L86C2g&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=5o8wE9S39Js&list=PLodfjYKQwdn9Dzi6pk7PHCz64R4L86C2g&index=4
Hur man byter nål
https://www.youtube.com/watch?v=5o8wE9S39Js&list=PLodfjYKQwdn9Dzi6pk7PHCz64R4L86C2g&index=4
https://www.youtube.com/watch?v=VMxLwimfi5M
https://www.youtube.com/watch?v=rkQk-wEQJ_g. sy bokstäver med symaskinen
https://ekhammarskolahami.wordpress.com/klass-4/
sy en tygpåse
https://www.youtube.com/watch?v=VMxLwimfi5M. lär dig sy på maskinen, ett mindre sytest
Sy ett snyggt hörn
https://www.youtube.com/watch?v=7FADSZCQgoo&list=PLodfjYKQwdn9Dzi6pk7PHCz64R4L86C2g&index=5
Sy på papper del,1
https://www.youtube.com/watch?v=8nrXqU12Dpo
Sy på papper del,
https://www.youtube.com/watch?v=8nrXqU12Dpo
Sicksacka traskant
https://www.youtube.com/watch?v=1kBrdEJOYyE&list=PLodfjYKQwdn9Dzi6pk7PHCz64R4L86C2g&index=6
sy raksöm
https://www.youtube.com/watch?v=e35J8cqZkbA&list=PLodfjYKQwdn9Dzi6pk7PHCz64R4L86C2g&index=7
Sy för hand kaststygn.
https://www.youtube.com/watch?v=vuojqNQsq20&list=PLodfjYKQwdn9Dzi6pk7PHCz64R4L86C2g&index=8
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000414-7bb5f7bb63/mjukis%2C1.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
Så här kommer vi att arbeta
https://www.youtube.com/watch?v=EKEkitbMVZo. sy i elastiskt tyg
https://carinasslojd.wordpress.com/arskurs-4/sy-gosedjur-eller-liknande-i-elastiska-tyger/1374-2/
https://www.youtube.com/watch?v=rx1TaN837-M
del,1
https://www.youtube.com/watch?v=FGDIiQ5o3AE
del,2
https://www.youtube.com/watch?v=jcxYhFj7K9U
del,3
https://www.youtube.com/watch?v=YMGHhIy4HCk
del,4
https://www.youtube.com/watch?v=wiavAFGE004
del,5
Mjukis djur
Nu är det dax för dig att arbeta som designer, din uppgift blir att designa ett helt eget unikt mjukis djur. Storlek ca 20-25cm
Uppgiften: Börja med att googla eller titta i våra inspirations pärmar, så du får inspiration till ditt egna unika favoritdjur.
Nästa steg blir att du ritar upp alla dina tankar på papper, försök att rita upp flera olika former, som du sedan plockar nya ideer från storlek ca 20-25cm
https://www.youtube.com/watch?v=mmGuR_Ci89o. skissa en ide
Klicka på länken
Tänk på att inte göra för smala ben eller armar för då blir det svårare att få dit fyllningen.
https://www.youtube.com/watch?v=5b2vUKRNeOQ
Sy fast application med langett
https://www.youtube.com/watch?v=Axf3rtvAevo
sy fast en knapp som ögon
https://www.youtube.com/watch?v=nhO7EkomIis
Sy fast ögon
https://www.youtube.com/watch?v=7dlJ1V-cLl8&list=PL-6mXmayZ7bZXqHX-9dfTOgRTE67cxbSk&index=15. smygstygn
https://www.youtube.com/watch?v=p4LT1t0qcYk&list=PL-6mXmayZ7bZXqHX-9dfTOgRTE67cxbSk&index=16 Kaststygn
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000452-a4ebea4ec1/smile%20kuddar.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000426-46b9a46b9d/nyckelband.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
Nyckelband
Vi syr ett nyckelband, vi tränar på att pressa med strykjärn sy traskant, sy raksöm. samt maskinbroderi.
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000396-9715097153/JIJ.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
https://www.youtube.com/watch?v=cxH8UIVXxaA. sy ett mindre fodral med dragkedja och foder
https://www.youtube.com/watch?v=glQASyVpWkk
Sy ett fodral
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000424-f3f75f3f78/fodral.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000412-4172341725/tygp%C3%A5se.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
Sy en enkel påse
https://www.youtube.com/watch?v=FOFdfsE8m70
https://www.youtube.com/watch?v=ysurVFB_4eI
Hur vi syr en tyg påse.
https://ekhammarskolahami.wordpress.com/klass-4/
Brodyr ideer till tygpåsen.
https://www.youtube.com/watch?v=_lFXfFA2Fss Brodera blommor
https://www.youtube.com/watch?v=CCDSvzzz99g&t=58s. brodera blad
https://www.youtube.com/watch?v=VhVIT7faxS4
https://www.youtube.com/watch?v=ocEZrx8mDJA
https://www.youtube.com/watch?v=YDVJlVX9riA
Uppstart uppgiftTygpåse
Uppgift: Vi kommer sy en mindre förvaringspåse i tyg, här kommer du få möjlighet att fortsätta träna på att använda symaskinen.
Begreppsord : mönster, sömsmån, Sicksack raksöm, undertråd, pressarfot, tvärnåla, fålla, rätsida, avigsida,
Slöjdpåse steg för steg
https://www.youtube.com/watch?v=KwR0rvFi5rU del,1
https://www.youtube.com/watch?v=3Q77wZPK21A del,2
https://www.youtube.com/watch?v=mEgpUokPXHM del,3
https://www.youtube.com/watch?v=lzXH_dLlA8o del,4
https://www.youtube.com/watch?v=9Re5PGmqN0E del,5
https://www.youtube.com/watch?v=hypDJ_EY-8o del,6
https://www.youtube.com/watch?v=hypDJ_EY-8o del,7
https://www.youtube.com/watch?v=-kSALKVwcX0 del,8
https://www.youtube.com/watch?v=ZQJI_WWRfcw del,9
https://www.youtube.com/watch?v=tmx0YDamXvI del,10
![](https://duyn491kcolsw.cloudfront.net/files/4e/4e0/4e0ldw.jpg?ph=f8f54bb2bb)
https://www.youtube.com/watch?v=qbxhkZjX0xA.
korsstygn
https://www.youtube.com/watch?v=Ve4625X2wVc. Korsstygn
https://www.youtube.com/watch?v=u-699yZ0A0k.
gör dit eget mönster
Korsstygn
Man kan säga att man målar med garn, tekniken heter brodera
Detta är en bra teknik att kunna om du tex vill ha en bokstav på dit arbete eller om du vill göra en hel tavla.
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000395-df704df707/e6228b6a9e55ebfcb9a44ad7220ffd59.jpg?ph=f8f54bb2bb)
Spik tavla
Åk,4 Övning i en skriftlig utvärdering av din arbetsprocess.
1, Betygskriteriet Val av tillvägagångssätt och motivering Här ska du skriva hur du utförde arbetet och kring materialet du jobbar med. Du ska ta reda på fakta om det material du använder (med hjälp av internet). Vad är det? Hur framställer man det? Här ska du motivera ditt val av material: Varför valde du just detta material? Vilka andra material valde du bort och varför?
2, Betygskriteriet: Ge omdömen, använda slöjdspecifika begrepp, visa samband
Här ska du skriva/berätta om hur det har gått när du har arbetat. Vad blev bra? Vad blev mindre bra? Stötte du på några problem under arbetets gång och hur löste du dem? Om du hade kunnat göra om det igen, vad hade du gjort annorlunda? När du skriver/berättar ska använda ord som har med slöjd att göra. Exempelvis om du har satt ihop någonting vilken teknik använde du då. När du skriver/berättar ska du ha med information om hur resultatet av det du gjort blev.
Tänk på att börja med detta redan när du nu börjar planerar dit arbete , fota detaljer och skriv stödanteckningar för att lättare komma ihåg vad du gjort. Skriv på pappret "slöjdplanering" som du lämnar in i samband med dit färdiga slöjdarbete.
Lycka till / Thomas