![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000000-d14dfd14e1/images.jpg?ph=f8f54bb2bb)
Välkomna årskurs.6
till er slöjd sida
Examensarbete HT-21 årskurs,6
Praktisk uppgift:
1, Tekniklådan.
2, Urholka en slev
Uppgift,1 består av flera delar, som du behöver bestämma innan du börjar.
Ritningen på tekniklådan skall innehålla bilder från minst två vyer, storlek, utseende, och hur arbetet skall ytbehandlas.
Till tekniklådan kommer du att använda fyra olika tekniker sammanfognings tekniker som du kommer utföra är: Spika, skruva, plugga, sinka.
Teoretisk uppgift: När arbetet är klart skall du göra en Skriftlig utvärdering av lådan. Skriv också upp vad verktygen vi kommer använda heter."se din slöjdplanering"
Tänk på att kvalitén på arbetet är viktig: Slarva inte med hantverket när du arbetar, slipa ordentligt, går något sönder gör om det, målningsarbetet är minst lika viktigt för ett fint utseende.
(prova och ompröva dina val) genom att träna på en teknik innan du gör den på dit slutarbete .
Uppgift,1 Tekniklådan
Uppgiften består av att du skall göra en låda som innehåller fyra stycken sammanfogningstekniker plugga, sinka, gera, skruva. Du kommer utföra en av teknikerna i varje hörn
Filmklipp i två delar på rak sinkning (klicka på knappen)
Planering:
-Bestäm hur din låda skall se ut ( hitta inspiration från hemsidan eller googla. Tid 2st lektioner inkl uppstart och lärargenomgång.
-Gör en ritning som innehåller storlek och utseende. Tid 1st lektion
- Välj material till sidor, botten och locket.
-Bestäm hur din låda skall se ut ( tid 2st lektioner inkl uppstart)
-Gör en ritning som innehåller storlek och utseende. Tid 1st lektion
- Välj material till sidor, botten och locket.
![Rak sinkning (med stämjärn träklubba)a](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000321-c3476c3478/l%C3%A5da-6.jpg?ph=f8f54bb2bb)
- Såga till fyra hyvlade furu träbitar samt botten och lock. Tid 1 st lektion
- Börja nu med teknikerna Gera och sinka. 2st lektioner
- Fortsätt med teknikerna plugga och skruva 2st lektioner
-Montera botten, samt slipa hela lådan helt slät 2st lektioner
- Montera locket.
Total praktisk arbetstid 11-12 lektioner.
Uppgift, 2 Urholka slev/ sked.
Valfria former slevar/sked
Material: Al, Lind, Björk, körsbär, bok. Här är al och lind mjukast (färdigt råmaterial finns i skåpet vid bandsågen)
Arbetstid: 4-7st lektioner. (beroende på storlek och modell)
Teoretisk del: Muntliga tester på slöjd specifika begrep som vi arbetar med
Material kunskap olika träslag
Verktygskunskap namn och dess användnings område se verktyg att kunna inför årskurs,6 finns på start sidan.
Du skall se följande video klipp: 1, såga med fogsvans 2, såga med hegner maskinsåg 3, Såga hål med kontursågen
Betygstips: när det gäller hantverket
Titta på bilderna till vänster på den övre bilden kan du se att ytterkanterna på skålarna är tunnare än vad dom är på den avlånga skålen på bilden till höger. Att göra skålen tunnare och mer form skön tar längre tid och är dessutom svårare.
Att som på dom övre skålarna få bort alla små märken och jack tar även det mer tid men det höjer naturligtvis både utseende och svårighetsgrad.
Vilken storlek du väljer att göra på skålen spelar ingen roll för betyget.
Viktigare är hur du driver arbetet själv framåt
Hur du väljer och arbetar med verktygen
noggrannhet
Skriftlig utvärdering
Extra uppgift: Serverings bricka
Genomförande tidsplan Tidsram ca 8-14 lektioner.
Tiden beror på hur du dekorerar gavla långsidor gör någon inskription eller hur du väljer att ytbehandla din bricka mm.
Mål - Syfte, centralt innehåll och konkretiserade mål
1. Huvud uppgift: Att tolka ett tema "förvaring"
- Kunna ta en muntlig instruktion och omvandlad den till en del av ditt arbete.
- Hantera handverktyg (namn och användningsområde,
- Hantera el- kontursåg samt dess säkerhetsföreskrifter.
- Ytbehandla
- Att våga prova och ompröva vald teknik.
- Skissa ide.
- Rita en ritning med utsatta mått.
- Dokumentera dit arbete
- Beskriva och reflektera över din process.
Bedömning: kopplade till kunskapskrav
Jag bedömer din visade förmåga att:
- framställa utifrån instruktioner och egna ritningar
- komma på egna idéer och egen design
- Hur du planerar och driver arbetet framåt
- använda verktyg
Omdöme/ tolka: Du kommer dokumentera din process genom att du fotograferar, skriver ner stödord under arbetets gång. Som avslutning skriver du om slöjdprocessen utifrån frågorna - vad, - hur, -varför, där du använder dig av slöjdbegrepp som du lärt dig under årskurs,3-6.
Kom ihåg att det är du som skall driva arbetet framåt genom att använda mig som stöd.
Exempel: Du frågar mig! jag har tänkt att använda dessa verktygen på detta sättet för att gira eller sinka dina hörn extra fint. Tycker du det är ett bra sätt? Sedan funderar du dessutom ut vad som behöver göras på nästa lektion. Då visar du mig att du driver arbetet framåt, med mig som stöd.
Eleven säger: Jag skall såga ut handtaget! kan inte, orkar inte, kan inte du göra det. Här visar du inte att du driver arbetet framåt utan det är jag som driver ditt arbete framåt.
Se under fliken "Hem betyg mm" Här finns betygskriterier och en lathund till vad man kan skriva i en uppstarts planering, loggbok, samt slutdokumentation.
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000288-b1c68b1c6b/10-2.jpg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000289-13ec613ec9/11-8.jpg?ph=f8f54bb2bb)
Värdering (efter avslutat arbete) Röda tråden Namn:____________________Klass _______________
1. Hur tänkte du inför arbetet och kopplingen mellan de båda föremålen? Följ upp med reflektioner över hur resultatet blev och varför det blev så. Hur gick du till väga? Försök vara självkritisk och värdera med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
Här skriver du din utvärdering____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________
Uppgift Den röda tråden
Samverkan mellan trä och syslöjd årskurs 6
Förmåga analysera och Formge och.., Välja material
Kunskapskrav Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge eget omdöme
Centralt innehåll Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
Planerad tid 10 v inklusive utvärdering
Material Trä & textil, metall
Uppstart och första lektionen lämnas till elev för ide framställan. (alltså två lektioner)
Uppgift: Eleven ska framställa två föremål. Ett i mjukt material och ett i hårt material trä metall. De båda föremålen ska ha en koppling eller en så kallad "röd tråd" mellan sig.
Förberedelser; Fundera på vad en s.k. röd tråd är och hur kan en koppling mellan två föremål vara mer eller mindre fyndig?Vi kommer värdesätta den röda tråden, kopplingen mellan föremålen eller den fyndiga tanken om man så vill. tänk längre och ännu kreativare än vad som gjorts innan.
Här är några exempel När en elev ska koppla ihop de båda föremålen så kanske det ligger nära till hands att man tänker t.ex. "Fotboll och fotbollssko " eller kanske "Iphone och Iphonefodral".
Dessa kopplingar är rätt så givna och kräver inte så mycket kreativitet Eller hur?
Jag vill utmana er att tänka fyndigare än så.
En bättre koppling skulle istället kunna vara:
Fotbollssko och röda/gula kort (här tänker eleven förbi den "givna" fotbollen.)
Iphone och ett äpple (Iphone och företaget Apple)
Hjärta och en nyckel (nyckeln till ditt hjärta) o.s.v.
Vidare i kunskapskravet: där det gäller att utveckla idéer är det också lika viktigt hur man framställer sin idé i föremålen.
Inte bara att idén är fyndig i sig själv. Ett löv t.ex. kan ju tillverkas textilt i en mängd olika tekniker,i träfanér, tunn plåt eller varför inte böja lite bonoplex med en varmluftspistol.
I denna uppgiften; värderar vi din idérikedom högt ! likaså hur du tar ansvar för hur du arbetar med uppgiften .
Bedömningsmatris: Röda tråden
Detta bedömer vi
Förmåga Betyg E Betyg C Betyg A
Formge och..
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Hantverket och verktyg..
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Välja och utveckla
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
Eget ansvar .
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Analysera och..
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000300-3032130323/bils.jpg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000301-e6717e671a/tracc88.png?ph=f8f54bb2bb)
Extra arbeten
Passiv högtalare
Teknisk slöjd Vi skall experimentera med ljud i samarbete med NO
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000302-bafc9bafcc/bild-2016-10-12-kl-12-43%20%281%29.jpg?ph=f8f54bb2bb)
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000304-9a42b9a42d/3-9.jpg?ph=f8f54bb2bb)
Form uppgift se mer idéer under fliken "MER" och nedanför tema kul på hjul.
Båten
Form uppgift Kul på hjul
Du kan rita av någon av nedanstående bilder eller så väljer du att göra en helt egen modell :)
FOTOGALLERI: kul på hjul
Han du klart :)
Idéer till extra uppgifter hittar vi under idéer och verktyg eller så har du en egen ide.
Mjuka material/ syslöjd
https://www.slojdkommerlastad.se/material-tekniker/material/
Teori material: Ull, olika tyger, tygfibrer, mm
https://slöjd-ikt.se/wp-content/uploads/2020/11/slojdbegrepp.pdf
Begrep inom syslöjden
![](https://duyn491kcolsw.cloudfront.net/files/4e/4e0/4e0ldw.jpg?ph=f8f54bb2bb)
Din Titel
https://www.youtube.com/watch?v=yqKg4jy6uyk. planera ett syprojekt
https://www.youtube.com/watch?v=B2ZmfBlxi5k
![](https://duyn491kcolsw.cloudfront.net/files/4e/4e0/4e0ldw.jpg?ph=f8f54bb2bb)
https://www.youtube.com/watch?v=8_pBqRo0M9Q. Förvarings korg i tyg
https://www.youtube.com/watch?v=5h5tX3hNFyg.
Enklare necessär
https://www.youtube.com/watch?v=u5veIGV_cs8. necessär
Uppgiften är att sy en necessär
https://www.youtube.com/watch?v=2vrmki3Wlk0.
Räkna ut tyg åtgång
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000846-1a0e71a0eb/nesec%C3%A4r%2C2.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
https://www.youtube.com/watch?v=fET1OeKNu04
Uppgift: Sy en necessär eller en mindre förvarings påse/som är fodrad, inkl, blixtlås och hälla Vi kommer arbeta med applikationer, foder och en insydd dragkedja. Arbetsmaterial: 2st ytter tyg 2st foder delar 1st dragkedja lika stor som ditt fodral.
Du bestämmer storleken och vilket tyg / och foder färg du vill använda
Exemplet i filmklippet och necessären jag kommer demonstrera är 20x12cm.
https://www.youtube.com/watch?v=fET1OeKNu04
Necessär
Klicka på länken ovan
https://www.youtube.com/watch?v=iD8D6YZc6XA
Enklare förvarings påse
https://christinassytips.com/2019/11/21/sy-en-necessar-med-stor-oppning
Extra material
https://www.youtube.com/watch?v=5h5tX3hNFyg. Enklare necessär.
https://www.youtube.com/watch?v=wj5pgmf9B8A
https://www.youtube.com/watch?v=0lDIrcTuWfQ. utanpåliggande dragkedja
https://www.youtube.com/watch?v=tEsgu_rc84I blixtlåset mitt på fodralet.
https://www.youtube.com/watch?v=-lZDSrVRSU0 Bra tydlig Pennfack.
https://www.youtube.com/watch?v=iGUuCFRN1e8
https://www.youtube.com/watch?v=JfmAnovn73I
https://www.youtube.com/watch?v=VVBAf5By4i8 sminkväska
Tygtryck med broderi
Här börjar din text. Du kan klicka här och börja skriva. Dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est.
Eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur adipisci velit sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem ut enim ad minima veniam.
Tyg korg
Här börjar din text. Du kan klicka här och börja skriva. Dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est.
Eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur adipisci velit sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem ut enim ad minima veniam.
Sy en fodrad mössa
Här börjar din text. Du kan klicka här och börja skriva. Dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est.
Eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur adipisci velit sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem ut enim ad minima veniam.
Lappteknik
![](https://f8f54bb2bb.clvaw-cdnwnd.com/42b7c9f5e46f06ecca3a6938a0afea1e/200000444-8ae268ae28/vilda%20fleccedjur%2C1.jpeg?ph=f8f54bb2bb)
https://www.youtube.com/watch?v=q913DrHuCe0. sy tiger från vilda fleecedjur.
https://www.youtube.com/watch?v=wTwrI9qqoIc. sy valross från fleecedjur
https://www.youtube.com/watch?v=y4cdiRnEGZQ
sy pingvin frå fleecedjur.
Sy vilda fleecedjur.
Du kommer själv välja vilket djur du vill sy. Vi kommer gå igenom hur man ritar av mönsterdelar och hur man följer en beskrivning som innehåller både text och bilder. Du väljer vilken färg/mönster du vill ha på ditt tyg, och ska kunna motivera dina val. När du har sytt klart ditt djur ska du lämna in en utvärdering av ditt arbete
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
- formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
- använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och fungerande sätt.
- välja tillvägagångssätt och ge motiveringar till dina val.
- utveckla idéer
- formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
- ge omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
- ta ett personligt ansvar för dina studier och din arbetsmiljö.
![](https://duyn491kcolsw.cloudfront.net/files/4e/4e0/4e0ldw.jpg?ph=f8f54bb2bb)
https://carinasslojd.wordpress.com/arskurs-4/uppgift-1-virka-och-tova-gapis/filmer-om-virkning/. virka luft maskor
https://carinasslojd.wordpress.com/arskurs-4/uppgift-1-virka-och-tova-gapis/filmer-om-virkning/. fasta maskor
https://carinasslojd.wordpress.com/arskurs-4/uppgift-1-virka-och-tova-gapis/filmer-om-virkning/. Virka skruvar som påsk hängen till påskriset.
Uppstart virka
Vi kommer träna på löpögla, luftmaskor, fasta maskor
virka skruvar