Välkomna årskurs 3 till er slöjd sida.
Uppstart uppgift. årskurs,3
Arbetsuppgift: nyckelring egen form.
Egen designad nyckelring (tema form.)
Vi kommer gå igenom salens regler och vad allt finns.
Dessutom kommer vi att träna på verktygsnamn, och hur du använder dom säkert.
Tidsåtgång 4 lektioner
Målet med nyckelringarna.
Jag kan såga med en kontursåg efter ett ritat streck.
Jag kan fila in till ett streck så att det inte finns några märken kvar Jag kan putsa med ett sandpapper så att det blir en fin och jämn yta.
Jag kan limma med trälim.
Jag kan skruva i en ögla.
Jag kan måla/lacka mina saker fint och ta hand om penslar och verktyg på rätt sätt.
Jag vet vad verktygen vi använder till nyckelringen heter och hur dom fungerar.
Teori verktyg kortare filmklipp som repetition.
Tema: mäta rätt (Att kunna mäta rätt och exakt är viktigt i träslöjden.)
Uppgift: Jätte tärningen (pennställ)
Mål; Att kunna mäta rätt, detta är viktigt i träslöjden. Vi kommer att träna på såga rakt, fila ,slipa och borra med pelarborrmaskinen
Vi kommer träna på måttenheter, hur man mäter rätt, samt hur man mäter ut mitten på en kvadrat. Genomgång av olika sandpapper.
Verktyg vi kommer använda: geringssåg/Såglåda, fil, hyvel.
Maskiner: Demonstration och säkerhet av Pelarborren, slipmaskinen.
Ytbehandling: slipa, måla.
Låda
Vi kommer att bygga en mindre låda där du kan förvara pennor/ suddgummi eller småsaker som fina stenar, snäckor mm.
Teknik: lim, kopparspik.
Gångjärn: Getskinn
Material; furulister, björkplywood 4mm till locket.
Tema: Fri fantasi "ditt fantasi ansiktet"
Gjort av träbitar från fyndlådan, vi kommer att komplettera med metall/läder bitar och färglägga.
Arbetsgång och tidsåtgång
Börja med att se på den korta filmen som inspiration till dit ansikte
Titta i fyndlådan vad som finns. Rita hur du vill att dit ansikte skall se ut.
Fundera ut vilka verktyg och material du tror du kommer behöva, och skriv sedan ner dessa på din ritning tex figursåg, filsandpapper, lim mm Dags att börja arbetaTidsåtgång 3st lektioner
Tema: Unikt pennställ.
Uppgift, "3d tavla"
Vi kommer börja med att lyssnar på en saga som heter "Pojken som aldrig var rädd" (av Alfred Smedberg 1912). Från sagan skall du hämta inspiration till en trätavla 3D tavlan. Du ska välja en enskild händelse från sagan som du vill gestalta (alltså bygga.)
Vi kommer träna på att utveckla en ide från en berättelse.
Arbetsgång:
1, Efter att vi lyssnat på sagan kommer du att rita en bild av det som du vill gestalta (alltså hur skall din tavla se ut).
2, Vi börjar med att såga till träbitar som skall limmas ihop till en mindre låda, denna skall bilda både ram och golv som du sedan kan måla och bygga din idé i.
3, Dags att börja såga till alla dina delar till tavlan.
4, Måla alla lösa delar + Tavell ramen (lådan)
5, Limma fast delarna på plats, när dom torkat.
Verktyg: Kontursåg, Såglåda, drillborr, fil, rasp. vinkelhake, plåtsax.
Tekniker: Skruva, spika, limma måla, klippa plåt.
Material Du kommer kunna använda både trä, metall, tyg, färg mm från slöjdsalen (Vi kommer bekanta oss med många olika material och var allt finns i slöjdsalen.
Maskin: vi kommer lära oss är El-kontursågen och den mindre skruvdragaren.
Säkerhet: Verktyg Maskiner och hur vi arbetar i salen.
Tidsplan: 7-8 lektioner
Extra uppgifter Fri fantasi
Bedömningsmatris: Mushus
Kunskapskrav
Förmåga Betyg E Betyg C Betyg A
Formge och..
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Uppgift Samverkan mellan sy och träslöjd.
Årskurs 3/4
Kunskapskrav Formge, framställa föremål..
Centralt innehåll Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
Tid 2 x 5 v. Material Trä och Textil
Storleksbegränsning: max 20x20 cm
Uppgift: Eleverna tillverkar en mus i mjukt material och ett hus i trä
Inspiration/ Förberedelser se film Mästerdetektiven Basil mus
brainstorming Eleverna ge förslag på hur man kan bygga ett hus. Vad kan finnas med? Mushål såklart, fönster, flagga eller repstege, fasad och kanske ett staket? Färg och höjd inte minst.
Hur kan man sedan tillverka dem i mjukt material? Vilken teknik etc?
Glöm inte att ha en utställning efteråt!
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden
- Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen
- Berättelser som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande
Årskurs, 3
Extra uppgift: Spel/ leksak Här får du välja mellan att göra ett spel Tre i rad eller snurran
Extra uppgift
Tema: Trärobot.
Vi kommer arbeta med geometriska former som fyrkanter, rektanglar, trianglar för att skapa huvud kropp ben.
För fler idéer se även under fliken (mer) längst upp.
För fler idéer se även under fliken (mer) längst upp.
Uppgift:
Du skall designa en robot Rita upp en detaljerad bild av din tänkta robot i naturlig storlek max 15 cm hög, försök här att tänk igenom alla delar hur den skall se ut: storlek, utseende. tänk lite extra på hur du skall utsmycka och måla ditt arbete.
Tips rita många idéer innan du är nöjd och prova flera olika sätt att måla dom på så går det lättare när du väl skall börja bygga och måla din riktiga trärobot.
Tekniker: Du skall arbeta med både trä och metaller (Såga, borra, limma, olika fastsättningar slipa, brännpennan.)
Mjuka material/ syslöjd
Teori material: Ull, olika tyger, tygfibrer, mm
https://www.slojdkommerlastad.se/material-tekniker/material/
https://slöjd-ikt.se/wp-content/uploads/2020/11/slojdbegrepp.pdf
Slöjd begrep inom syslöjden
Hur vi kommer att arbeta
https://www.youtube.com/watch?v=n1e5pGmo340. Filmklipp
https://lindasslojd.weebly.com/vaumlv-ett-armband.html. Bildstöd
Väv ett armband
https://www.youtube.com/watch?v=Dz7SUT8Rfb8
Vi kommer träna på några vanliga broderi stygn inför reflex-filtis.
https://www.youtube.com/watch?v=zWiXJsxszVo
Broderi
Broderiets historia har mycket gamla anor, men bevarade textilier är dock sällsynta. Redan 4.000 f. Kr. var dock broderiet högt utvecklat i Orienten. I Norden har man påträffat broderade bårder och kantavslutningar på plagg i Bronsåldersgravar. Från Kina finns mycket gamla fynd av broderade dräkter.
Att brodera är som att rita på tyg. Nålen är din penna och tråden är färgen. Du kan själv hitta på mönster eller följa en mall.
Vi syr en Reflex-filtis.
Här finns filmklipp stegvis, hur vi kommer arbeta.
https://www.youtube.com/watch?v=h0V1Qwih1-k rita upp ett mönster
https://www.youtube.com/watch?v=SEwGah0DcGQ. sy ihop med langett
https://www.youtube.com/watch?v=U0T1cbUociE&t=39s. fyll med vadd.
https://www.youtube.com/watch?v=OhA7I3XkCNE rita av alla detaljer
https://www.youtube.com/watch?v=6HtgDAkEh24. klipp ut detaljer mun, öron, ögon, mm
https://www.youtube.com/watch?v=soi899oEloM&t=8s. sy ett hjärta med langett stygn.
https://www.youtube.com/watch?v=hd9kkamPSYo Sy en smily
Tema Smiley
Teknik Brodyr
Langettstygn, plattsöm, Efterstygn
https://www.youtube.com/watch?v=LtH6TYDTKdU
Sy en maskot
https://carinasslojd.wordpress.com/arskurs-3-2/uppgift-2-broderi-pa-kroktavla/om-uppgiften/
https://www.youtube.com/watch?v=z-4AVNBdWSo sy fast detaljer på en figur
https://www.youtube.com/watch?v=n-i-uJ12Nj0. öva olika stygn
Sy en maskot
Vi kommer här att repetera moment. Tekniken är samma som med reflex filtisen, Och du designar din egen djur form, färg och tillbehör som du vill.
Uppstart till Nåltova (torrtova)
https://www.youtube.com/watch?v=PDp48M0BePY&list=PLodfjYKQwdn-gcbZ9jxH-aTrDxzkJOqy1
Nåltova ett hjärta
https://www.youtube.com/watch?v=jeDp_1qrC6E
Vilken ull passar bäst till nåltova
https://www.youtube.com/watch?v=KPKd1w-rhUs
https://www.youtube.com/watch?v=fRYCaU-WqTg&t=31s häst
https://www.youtube.com/watch?v=woCZtB084q4. nåltova ett får
https://www.youtube.com/watch?v=jryTN4hxvkI. tova ett gapmonster
https://www.youtube.com/watch?v=yfyy1VFN2YM tova en sittdyna
Nål tova/ torrtova ull.
Varför? Jo, ull är den textil som är överlägsen när det gäller att hålla oss varma.
Förutom detta så finns det väldigt många fler goda egenskaper med denna naturprodukt som vi kommer lära oss.
https://www.youtube.com/watch?v=loZoYieh2DI. Arbetsmaterial
Tema flygande matta
Kung Salomo hade enligt vissa judiska myter en flygande matta vävd av grönt silke med gyllene inslag, så stor att han kunde samla sin 40 000 man stora armé på den, och så snabb att han kunde äta frukost i Damaskus och middag i Medien.
https://www.youtube.com/watch?v=R-l8-05Ihlg
Filmklipp: Här kan du repetera det vi skall göra
Långstygn
1. Rita den bild du vill brodera på din tavla i den lilla vita kvadraten (10*10 cm).
2. Färglägg bilden, titta på ullgarnerna vilka färger som finns.
3. Hämta en bit stramaljväv som är lika stor som den grå kvadraten.
4. Nåla (eller tejpa) fast tyget på papperet, så det täcker den grå kvadraten.
5. Rita av din bild. En trubbig blyertspenna brukar gå bra att rita med.
6. Ta bort papperet.
7. Brodera din tavla med långstygn. Använd ullgarn och en nål utan udd.
Din Titel
https://youtu.be/iD8D6YZc6XA
Uppgift och betygskriterier
Båt och minigolfbana
Du kommer börja med att bygga en båt för att träna på olika hantverkstekniker. Du kommer få testa på att såga (med fogsvans och figursåg), spika, raspa/fila/slipa, limma, borra och måla. Därefter kommer du få göra en mini-minigolfbana för att befästa och utveckla de hantverkstekniker du nyss lärt dig. Du väljer själva i vilken grad du kommer använda och träna på de olika hantverksteknikerna. Det som blir nytt under arbetet med minigolfbanan är att du kommer testa på att arbeta lite med metall. T.ex att klippa och fila i metall samt att böja golfklubban genom en teknik om heter kallbockning.
Mål
Du ska arbeta i trä för att få ökad förståelse och erfarenhet av materialets egenskaper.
Du ska välja och såga ut dina bitar med ett ekonomiskt perspektiv i tanken samt om möjligt använda trä-ämnen från "träspill-lådan."
Du ska utveckla dina kunskaper om lämpliga verktyg inom området och använda dessa på ett säkert sätt.
Du ska introduceras och prova på lätt metallarbete, bl.a. kallbockning.
- Du ska kunna ge omdömen om ditt arbete och arbetsinsats, samt utveckla dina kunskaper i hur man kan påverka slöjdföremåls kvalitet.
Konkretisering av kunskapskraven
Först kommer du få göra en båt där du tränar på olika vanliga hantverkstekniker, t.ex.
- Mäta
- Såga
- Raspa/fila/slipa
- Spika
- Limma
- Borra
- Måla
Du kommer använda dig av verktyg som:
- Stålskala
- Anslagsvinkel
- Fogsvans, figursåg
- Hammare
- Rasp, fil, slippapper
- Borrskaft
- Hovtång
Förutom att bygga båten kommer du att träna på att ge kommentarer om ditt bygge. Vad är du mest nöjd med (varför?) och hur skulle du kunna förbättra båten ytterligare (på vilket sätt?)?
Efter båten kommer du bygga en minigolfbana samt en tillhörande klubba. Nu får du träna på alla de verktyg och hantverkstekniker du lärde dig under båtbyggandet. Du kommer även få testa på enklare bearbetning av metall. T.ex. kallbockning.
Undervisning och bedömning
Båten och minigolfbanan tar sammanlagt ungefär en termin att bygga.
Lektionerna kommer startas upp med gemensamma genomgångar. Genomgången tar upp sådant som är relevant för eleven att kunna för att komma vidare i sin undervisning.
Exempel på genomgångar:
- Vad ska du göra under terminen och varför?
- Hur använder man en stålskala och anslagsvinkel?
- Sågning. Exempel på hur du kan såga med fogsvans och figursåg samt olika hjälpmedel för att få möjlighet att lyckas så bra som möjligt.
- Bearbetning av trä. Rasp, fil och slippapper. Fiberrriktning. Vilket håll ska du raspa mot?
- Efterbehandling. Målarfärg, lack och olja.
- Spikning, vad ska vi tänka på? Hur använder vi oss av en hovtång, pennstrykmått?
- Hur kan du såga av rundstav på ett lämpligt sätt? Hur använder du dig av ett borrskaft om du vill borra ett hål?
- Vad ska du tänka på när du limmar ihop olika träbitar?
- Hur kan du böja en metallstång?
- Hur sågar, klipper och filar du i metall?
- Vad ska du tänka på när du fyller i utvärderingen över ditt arbete?
Undervisningen kommer introduceras stegvis. Vartefter gruppen kommer framåt i projektet och stöter på eventuella problem samlas slöjdgruppen återigen för gemensam genomgång. Kom ihåg att först försöka lösa problem på egen hand samt eventuellt fråga en kompis om hjälp innan du frågar läraren.
När du bygger minigolfbanan ska du använda dig av träspill- och återbrukslådan när du skapar dina hinder - detta för att ta vara på naturens resurser och inte slänga saker i onödan.
Då du är klar med ditt bygge ska du redovisa produkten inför slöjdgruppen. Exempelvis kan du berätta vad du är mest nöjd med samt motivera ditt val. Du kan även nämna något du kan tänka på att förbättra i ditt bygge till nästa gång för att utvecklas ännu mer i ditt slöjdande. Även den person som är världsbäst i något kan alltid sträva mot att utvecklas ytterligare. ;)
Bedömningen sker utifrån:
Båt
- Använder du verktygen på rätt sätt?
- Har du genomarbetat träet ordentligt? T.ex. i vilken grad har du fått bort sågmärken och stickor.
- Hur raka och på samma höjd & mellanrum är/har dina spikar.
- Är färgen påstruken jämnt och i samma riktning? Använder du dig av mönster och/eller använder tejp för att få raka linjer?
- Hur självständigt arbetar du? Kommer du med egna idéer till hur din båt ska se ut?
- Kan du nämna vad du är mest nöjd med i ditt bygge och vad som gör att du är mest nöjd med just det?
- Kan du komma med idéer på hur du skulle kunna göra din båt ännu bättre (utseendemässigt eller hantverksmässigt)? På vilket sätt skulle denna metod förbättra din båt?
- Kan du benämna några olika verktyg du använt och varför du använder dessa? T.ex att du kan använda en figursåg för att få en träbit mindre eller för att såga ut en speciell form.
Minigolfbana
-Hur materialet (trä och metall) har efterbehandlats.
- Hur bra har du filat/slipat alla lister och hinder samt hur ser målningen/lackningen ut?
- Är golfklubbehandtaget runt?
- Är metallen genomarbetad, t.ex. är metallplattans kanter filade runda?
-Hur pass mycket har du kommit med egna metoder gällande design och utförande.
-Har du sågat ut dina hinder själv eller bara tagit "färdiga" bitar? Har du enbart använt fogsvans eller har du sågat former med hjälp av figursåg?
-Hur självständigt har du arbetat?
-Har du sågat ut dina bitar ur ett miljöperspektiv?
Förmågan att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
Godtagbara kunskaper På väg mot mer än godtagbara kunskaper Mer än godtagbara kunskaper
Raspning/Filning/Slipning
Det finns sågmärken kvar, kanterna kan vara tillrundade och ytorna är till viss del filade och/eller slipade.
Det finns fåtal sågmärken kvar, de flesta kanter är tillrundade och ytorna är till stor del filade/slipade släta.
Sågmärken är i stort sett helt borta, kanter är tillrundade och ytorna är filade/slipade släta.
Limning
Har testat att limma fast/ihop träbitar med trälim.
Har använt ett tunt lager lim över hela ytan som ska limmas. Det är inget lim utsmetat runt om det som limmats.
Sågning
Har testat att såga med dels fogsvans, dels figursåg.
Har figursågat både på båten och något hinder på minigolfbanan.
Kan med figursåg såga rakt, samt svänga, längst med utritade stödlinjer. Kan såga ut runda former.
Spikning
Har spikat minst 6 spikar.
Spikarna, minst 12st, har ungefär samma mellanrum mellan sig och är islagna till samma höjd. De flesta av spikarna är raka, ett fåtal kanske är sneda
Spikarna, minst 12, har lika långt mellanrum mellan sig. De är islagna till samma höjd och är raka. Spikarna sitter fast (är inte lösa).
Ytbehandling
Båten och/eller minigolfbanan är efterbehandlad med färg och/eller lack.
Färg och lack stryks på mot ett och samma håll, längs fiberriktningen, om det inte är meningen att ett annat uttryck ska framhävas. T.ex. runda penseldrag vid moln, för att få ett "fluffigt" utseende.
Färg/lack är jämnt påstruket och färgerna flyter inte in i varandra. Inga partier, där det ska vara färg, är omålade och inga klumpar från färg/lack finns. Minst två olika färger/nyanser används på en och samma yta. Blyertsstreck eller liknande syns inte igenom färgen.
Metall
Har testat att klippa, fila och göra gropar i metall (med en körnare).
Har noggrant filat metallplattan för att få rundade kanter som inte är vassa.
Har dessutom testat på tekniken kall-bockning. (Böja en rund metallstav.)
Raspning/filning golfklubba
Har raspat, filat eller slipat på trähandtaget till sin golfklubba.
Trähandtaget är nära på runt.
Trähandtaget är runt samt är len av slipning.
Leder till kunskapskrav:
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Självständighet
Behöver mycket hjälp av läraren eller kompis. Kommer med få egna förslag om vad som ska göras för att komma vidare i arbetet.
Följer instruktioner och föreslår egna tillvägagångssätt när hjälp väl behövs.
Arbetar mycket på egen hand, följer instruktioner och kommer med egna lösningar och förslag när problem stöts på.
Leder till kunskapskrav:
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Säkerhet
Använder handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert sätt som i huvudsak fungerar. Följer slöjdregler i salen för att olyckor inte ska ske.
Följer våra salsreglerna och använder handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert sätt, för att inte skada sig själv eller någon annan.
Stålskala, anslagsvinkel
Använder sig av både stålskala och anslagsvinkel i sitt arbete.
Kan mäta rätt med en stålskala ELLER Kan på ett förenklat sätt förklara hur och varför stålskala och anslagsvinkel används.
Kan mäta rätt med en stålskala OCH Kan på ett förenklat sätt förklara hur och varför stålskala och anslagsvinkel används.
Verktygsnamn och dess användning
Kan namnge några verktyg samt ge en enklare beskrivning vad de används till. Ex. Jag sågar med en såg"
Har namngett alla verktygen i häftet samt har en riktig beskrivning på vad de används till på flertalet av verktygen. Ex. "Jag får mindre träbitar med en fogsvans"
Har korrekt namngivit-, samt på ett enkelt sätt beskrivit vad alla verktyg används till. Ex. "Jag kan dela trä (kapa/klyva) till den storleken jag vill ha. Det går dock inte att svänga med fogsvansen."
Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter
Godtagbara kunskaper
På väg mot mer än godtagbara kunskaper
Mer än godtagbara kunskaper
Utveckla idéer.
Har härmat en kompis/lärare i sin design.
Har gjort väldigt snarlikt en kompis eller lärare, eventuellt bara bytt färger eller någon form.
Har en egen design på sina slöjdalster.
Leder till kunskapskrav:
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Förmågan att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, samt tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Godtagbara kunskaper
På väg mot mer än godtagbara kunskaper
Mer än godtagbara kunskaper
Värdera sin egen arbetsprocess
Har kryssat i en skala över hur noga och självständigt man anser sig jobbat. Kryssar även i hur man upplever att man kommit med egna idéer.
Skriftlig redovisning
Nämner något man är nöjd med samt hur man skulle kunna få båten ännu bättre. Motiverar sina val kortfattat. T.ex. "Hytten, för att den blev fin." "Spikarna blev sneda"
Motiverar kortfattat vad man är nöjd med samt hur man kan göra båten bättre. T.ex. "Spikarna, för de blev raka och hamnade på samma höjd. "Fören på båten blev sned, jag vill ha den rak."
Motiverar kortfattat vad man är nöjd med och varför, samt hur man kan göra båten bättre. T.ex. "Jag är mest nöjd med spikarna, för de blev raka och hamnade på samma höjd. "Fören på båten blev sned, jag vill ha den rak, jag borde raspat och filat mer."
Muntlig redovisning
Nämner något man är nöjd med samt hur man skulle kunna få båten ännu bättre. Motiverar sina val kortfattat. T.ex. "Hytten, för att den blev fin." "Spikarna blev sneda"
Motiverar kortfattat vad man är nöjd med samt hur man kan göra båten bättre. T.ex. "Spikarna, för de blev raka och hamnade på samma höjd. "Fören på båten blev sned, jag vill ha den rak."
Motiverar kortfattat vad man är nöjd med och varför, samt hur man kan göra båten bättre. T.ex. "Jag är mest nöjd med spikarna, för de blev raka och hamnade på samma höjd. "Fören på båten blev sned, jag vill ha den rak, jag borde raspat och filat mer."
Leder till kunskapskrav:
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Här nedan finns förslag på fortsättnings uppgifter
Din uppgift blir först att välja något av nedan tema Nästa steg blir att försöka skriva ner vad som är viktigast och tänka på när du skall börja. Alltså vad skall du använda för material, verktyg, och hur tänker du lösa uppgiften.
Biltemat är svårast då det är är mycket som skall sågas och hjulen skall passas in. Katten och pennstället är något enklare, även om det är flera moment även här där man måste vara extra noga med vad då?