Välkomna årskurs. 5

till er slöjd sida 

Frukost bricka

Genomförande tidsplan Tidsram ca 8-14 lektioner.

Tiden beror på hur du dekorerar gavla långsidor gör någon inskription eller hur du väljer att ytbehandla din bricka mm.

Mål - Syfte, centralt innehåll och konkretiserade mål

1. Huvud uppgift: Att tolka ett tema "förvaring"

  • Kunna ta en muntlig instruktion och omvandlad den till en del av ditt arbete.
  • Hantera handverktyg (namn och användningsområde,
  • Hantera el- kontursåg samt dess säkerhetsföreskrifter.
  • Ytbehandla
  • Att våga prova och ompröva vald teknik.
  • Skissa ide.
  • Rita en ritning med utsatta mått.
  • Dokumentera dit arbete
  • Beskriva och reflektera över din process.

Bedömning: kopplade till kunskapskrav

Jag bedömer din visade förmåga att:

- framställa utifrån instruktioner och egna ritningar

- komma på egna idéer och egen design

- Hur du planerar och driver arbetet framåt

- använda verktyg

Omdöme/ tolka: Du kommer dokumentera din process genom att du fotograferar, skriver ner stödord under arbetets gång. Som avslutning skriver du om slöjdprocessen utifrån frågorna - vad, - hur, -varför, där du använder dig av slöjdbegrepp som du lärt dig under årskurs,3-5

Uppgift,1 Design uppgift

Urholka en träskål

Uppgiften är att göra en skål liknande den på bilden

Material: Lind/al

Verktyg Skölp, träklubba, rasp, fil 

Uppgift,2 Personlig skylt/bild eller en leksak. 

Här har du möjlighet att designa en personlig skylt/ bild

eller så kan du välja att utföra en leksak i trä.

Verktyg: Stämjärn, skölp, karvsnitt, bildhuggarjärn.

Som du ser på bilden till vänster, kan man karva in en text i skylten eller som på undre bilden där man valt att lyfta fram bokstäverna. Här får man använda sig av två olika tekniker. Du kommer att prova på båda teknikerna.

Arbetsgång.

Vi kommer titta på film klipp tillsammans

Jag kommer visa verktygen och demonstrera hur du kommer arbeta.

Du behöver rita upp texttypen och vad du skall skriva på ett papper som du sedan kan kalkera av på din utvalda träbit. (Detta är ett viktigt arbeta för ditt slutresultat.)

Arbetstiden: 5-8 lektioner tiden kommer variera stort beroende på vilken form du väljer på bokstäverna, samt vilken teknik du väljer arbeta med.  


Leksak; Båt, Tåg, flygplan, bil mm.

Obligatorisk uppgift: "Bergsjö- pallen" 

Uppgifter: Del,1 Du börjar med en ritning till din pall som innehåller storlek/ utseende.

Del,2 såga ut delarna montera ihop din pall,

Del,3 gravera in en bild med karvsnitt. Du väljer motiv och storlek.

Material: furubrädor 21mm .  

Sittdynan: Du har möjlighet att göra en limfog (olika träsorter ex körsbär, björk  eller al för att höja utseendet.)  

Arbetsgång: Från din ritning kappar du till alla delar, såga ut benens former.

Sammansättnings teknik: Plugga/limma fast sittdynan med benen. (inga spik eller skruv kommer användas)

Tekniker: såga borra plugga, limfog, slipa, ytbehandla. 

Svårigheter:  Såga rakt, såga ut benens form limfog, plugga, karvsnitt. vi kommer att ha extra teorigenomgång om karvsnitt. 

Arbetstid: 11-13st lektioner beroende på valda tekniker.

Tema Förvaring 

Du skall göra en förvaringslåda, Lådan skall vara öppen och det skall ingå någon form av handtag.

Förutsättningar nedan punkter skall vara klara innan du får börja arbeta med din låda

                                   1, Ritning med mått och en mall till gaveln. 

                                       2, Du bestämmer vad den skall används till, likaså hur du skall inreda lådan. 

                                       3, Du bestämmer vilken ihop sättnings teknik du vill använda. (skruva, plugga eller spika)

                                       4, Du skall också bestämma ytbehandling och om det skall stå någon ting på den. 


Extra arbete

Arbeta i metall Designa egna blommor, insekter eller smycke. 

Material och verktyg

Aluminiumplåt kulhammare, planeringshammare, faff, plåtsax, metallpassare, maskeringstejp, metall fil

Uppgift, Tema natur: designad en egen fågelholk/fladdermus holk, (eller arbeta från en färdig ritning.)  

Uppgift: 2 Välj mellan 

Tillverka en skärbräda 

Svarva en ljusstake 

Bildhuggeri

Bygga en enklare låda där du skall följa en färdig instruktion (finns i pärmen) 


 Färdig ritning: Här intill finns en ritning till en enklare fågelholk alla delar till holken, utom taket, kan sågas ur en bräda. 
Taket ska skjuta ut på tre sidor och måste därför vara bredare. Framsidan sågas kortare än bakstycket, sidorna ska ha sned överkant för att taket ska luta. 

Öppningshålets storlek avgör vilka fåglar som flyttar in. Blåmesen vill ha ingångshålet högst 3 cm stort, en halv cm större passar den svartvita flugsnapparen.  

Viktigast är att se till att boet är säkert, sitter 2 - 5 m över marken, att det inte kan falla ner och att inga katter, hackspettar eller ekorrar kan ta sig in. En ruvande fågelmamma vill inte ha objudna gäster!

Hjälp fåglarna klara vårvintern. Mata småfåglarna under vintern och våren. Ge dem, solrosfrön och jordnötter som innehåller mycket fett. Det behöver fåglarna för att klara livhanken under de kyligaste perioderna.

Fågelholk: egen design för högre nivå

Uppgift och Syfte

Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.

Uppgift: Fågelholken ska byggas så att fåglar kan bo i den och ska tåla väder och vind. Den ska byggas i trä och ha ett ingångshål som är minst 28 mm i diameter. Det ska vara tillräckligt med utrymme inuti holken för fågelungarna, minst 9 x 9 cm botten och minst 18 cm invändig höjd.

Det är fritt att måla och dekorera holken men i första hand använd vi naturmaterial.
Skissa: Gör en skalenlig skiss på din fågelholk, skriv in dina mått och hur du tänker pynta den, du skall även göra en tidsplan på när ditt arbete skall vara klart. Glöm inte att skriv en logg efter varje slöjdlektion där du beskriver vad du gjort och hur det går.
Våra Strävan mål mot skolverkets betygsmål inför årskurs ,6

Betygsnivå E

Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

Betygsnivå C

Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.

Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.

Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.

Betygsnivå A

Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.


Skärbräda

Materialet vi kommer använder heter Lind som är ohyvlat, som ni ser på bilden är kanterna inte helt raka vilket skapar en annan design jämfört om vi arbetar med hyvlad furu.


Här ser du en väl slipad skärbräda som är ytbehandlad med paraffinolja.

Varför har vi använt paraffinolja? 

Hur stryker vi på oljan?

Mål med uppgiften: Designa/ skissa din form till en egen personlig skärbräda.

Teknik: Jag kan borra håll med pelarborren samt fila handtaget mjukt och fint. Jag kan använda en rubank "Hyvel", och sandpapper för att få en fin yta och form.

Säkerhet: Jag vet att det finns skyddsutrustning och hur jag ska använda den.

Ytbehandling: Jag vet vad kärnved är och kan olja in min skärbräda med paraffinolja, och jag kan ta hand om penslar och verktyg på rätt sätt. 

Så bygger du en fladdermusholk.

Använd ohyvlat virke till holken. Då får fladdermössen lättare tag med sina små klor. 

Själva holken ser annorlunda ut, men är lika lätt att bygga som fågelholken. Det viktigaste att tänka på är att inte göra ingångsöppningen för bred - 1,5 - 2 cm räcker, annars kan andra lockas att flytta in. 

Placera gärna holken/holkarna i ett skogsbryn om du inte vill ha det på husväggen. Placera den i söder, men med några skyddande grenar över, så att det inte blir för varmt inne i boet. 2 - 4 m över marken är lagom. 

Insektshotell

  • Visste du att vi håller på att utrota våra vilda bin?

 Bin och pollinerade insekter är viktiga för den biologiska mångfalden. När bin och insekter besöker växter och blommor så sprider de pollen och hjälper växterna att bilda frukter och frön. En tredjedel av den maten vi äter kommer från pollinerade insekter.

  • Tryck på bi vänlig så lär vi oss mer om varför Bi är viktiga

Detta behöver du för att göra ett insektshotell

  • Trälåda 
  • Bambupinnar/ vasstrån
  • Ev. kvistar, kottar, Lim
  • hobbylackfärg 

 Tema: Mini hylla med tema

Designa en egen personlig temahylla med hus på, det kan vara sjöbodar, villor eller höghus, städer, skogsmiljö mm

Uppgift: Du börjar med att rita upp din hylla i naturlig storlek ( använd nu ditt sätt som du arbetade med när vi gjorde robotar, skissa många idéer och försök att vara så noggrann du kan.

Titta under fliken "mer" eller googla för att få fler idéer till dit bygge och hur du kan måla husen och rita detaljer som fönster, dörrar mm.
Tekniker: kreativitet, Såga, slipa, måla, skruva, limma. borra.
 

Uppdraget inom detta arbetsområde är att med handling göra en planering/skiss för arbetet gärna med med text och bild där eleven utifrån sin egen ide välja material, färg och form.

Eleven skall utifrån egen ide träna på att formge tillverka rita och måla och försöka att själv välja material till "hyllan" verktyg och arbetssätt.

Och med handling göra en planering/skiss, Efter utfört arbete skall eleven reflektera över resultatet.

Extra uppgift Tre i rad med twist 

Formuppgift: Båt

Mjuka material/syslöjd


https://vanersborg.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen/textila-material/

Fakta om olika tyger / miljöpåverkan mm

https://www.slojdkommerlastad.se/material-tekniker/material/

Teori material: Ull, olika tyger, tygfibrer, mm

https://www.careofcarl.se/sv/blogg/tagg/jeans

Hur man väver tyg i fabriken.  (3,30min)

Armband

Till dig själv eller en kompis

Necessär

Du kommer att få träna på att rita mönster, klippa vinkelrätt montera dragkedja mm 

Necessären kommer även innehålla foder och sidofack. 

Material . Konstläder eller jeanstyg.

Storlek: ca 20x15cm 

https://www.youtube.com/watch?v=0qV72WjfBnc

Symaskins inställning för elastisk söm

https://www.youtube.com/watch?v=9Emlz3LkYOA  Hur man syr i trikå tyg med overlock och vanlig symaskin

https://www.youtube.com/watch?v=g-ZVakoNrrI&t=194s. fler tips på att sy i trikå tyg

https://www.youtube.com/watch?v=7D8fd6_Va-A

Sy med tvillingnål

Så här kommer vi starta

 Hur man kan tänka när man väljer tyg

https://www.youtube.com/watch?v=345ik2EROow

1,Rita av mönster på mönsterpapper

https://www.youtube.com/watch?v=V0GAovX1r5k

2, Lägg ut mönsterdelarna

https://www.youtube.com/watch?v=wE2f_TV82I4

2, klipp ut tyg från mönsterdelar

https://www.youtube.com/watch?v=CEUxOQcJN88

3, Rita sömnsmån

https://www.youtube.com/watch?v=AvViZxTcb_s

4, Vad är rätsida avigsida, tvärnåla ?

https://www.youtube.com/watch?v=EFa9N6oU1x0

Repetions filmklipp

https://www.youtube.com/watch?v=kFX9egaP8FQ

1, Klippa ut mönster och tyg repetition 

https://www.youtube.com/watch?v=elTd13uGENg

Repetition 

Sy en T- shirt Uppstart klädsömnad

Du skall nu designa din egna unika t- shirt 
Du bestämmer färg på tröjan, om armarna skall vara i olika färger, hur halskragen skall se ut mm.

* T-shirten skall innehålla någon mer teknik förutom symaskin, tex broderi eller något tryck 


Uppgifter för år,5

  • Uppstart repetera symaskinen, trä den [och utföra ett mindre sy test]
  • Teori: Hur vi använder mönster och hur vi klipper ut delar i tyg.
  • Olika tygsorter Bomullstyg, jersey tyg, (Stretch tyg) mm

Vi kommer starta med att tillskära (klippa ut tyg) 

Arbete ,1 Obligatoriskt arbete T-shirt Material bomulls jersey med elastan invävt Arbetet skall även innehålla ett Schablontryck eller ett mindre brodyr. 

Arbete ,2 Extra projekt Pennfack/fodral med dragkedja och foder, Material bomull tyg. Här kommer du själv rita mönstret alltså form och storlek 

Hur vi syr ihop en T-shirt.

Del,1 https://www.youtube.com/watch?v=YAfYRC0g0Y4  De olika mönsterdelarna

Dei,2 https://www.youtube.com/watch?v=1g7jk1AUGUk  tygdelar, trådval

Del,3 https://www.youtube.com/watch?v=pIofEtPb1yU Nåla axelsömmar

Del,4 https://www.youtube.com/watch?v=QKQAUOaTRQg Nåla fast ärmar

Del,5 https://www.youtube.com/watch?v=7_ogfMC71l0  Sy armsöm

Del,6 https://www.youtube.com/watch?v=tYgviEj5Uk8 nåla fållen.

https://www.youtube.com/watch?v=IlmIqkCw8PM&t=637s. sy en enkel t-shirt




Kudde

Teknik : Lappteknik

Storlek. 30x30cm 

Syprojekt Pennfack

Designa ett pennfack
Utföra en fungerande ritning


Sy projekt kudde i lappteknik

https://youtu.be/UWCiwItovlI<br> 


 Brodyr

Tips och ideer. 

Inspiration

Djur och odjur ‐ Inspiration från Anna Wengdin  

https://www.youtube.com/watch?v=0wZYPJiHOW4

Schablon tryck

Hur du kan göra ett tryck på din T-shirt

Brodera

Vi kommer starta upp brodyr temat med en mindre bild av korsstygn.

 Uppgift,1 Pall (Samverkan syslöjden sy en sits till pallen)

Syfte:

Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga genom att:

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Arbetsgång:

Vi har muntliga genomgångar där de olika arbetsmomenten visas under arbetets gång. 

När arbetet är klart gör du en utvärdering där du svarar på olika frågor om ditt arbete och färdiga resultat.

Instruktioner

  1. Gör planering.
  2. Använd pennorna och det blanka pappret till att göra en presentationsskiss med tydlig skuggning.
  3. Tejpa med maskeringstejp i mitten av din metallbit.
  4. Använd metallpassare för att markera ut en cirkel på metallbiten.
  5. Använd plåtsax för att klippa ut cirkeln. Det blir lättare om du bara gör raka klipp och långsamt gör metallbiten till en cirkel.
  6. Fila kanterna på cirkeln så att den blir helt rund. Använd metallfil.
  7. Använd den största drivningsskålen, spänn fast den i bänken och använd kulhammaren för att slå din metallbit djup.
  8. Slå i ett spiralmönster - börja närmare kanten och slå i cirklar inåt mot mitten. Den punkt där du slår på skålen ska alltid vara över drivningsskålens mitt.
  9. Fortsätt slå tills skålen är rund, byt till en mindre drivningsskål
  10. När du fått din skål tillräckligt djup ska du göra så att den får en jämn och fin yta - det kallas för planering.
  11. Använd en faff och en planerhammare och slå på ytan så att den blir jämn och blank. Tänk på att alltid hålla metallen så att punkten där du slår är rakt över faffen.
  12. Fortsätt planeringen tills skålen är jämn och fin och läraren gudkänner den.
  13. Fila kanterna en extra gång så att de blir raka.
  14. Lägg skålen på bordet med botten uppåt. Slå sedan med en kulhammare så att botten får en platt yta.
  15. Vänd på skålen och testa så att den platta ytan gör så att den står stadigt.
  16. Nät skålen kan stå stabilt är du färdig, grattis!
  17. Skriv utvärdering.

Redovisning av kunskaper:

Eleven gör utvärdering 

Kunskapskrav och bedömning

Se matris för kunskapskrav.